Τον περασμένο Οκτώβριο η Τουρκία είχε στείλει το σεισμογραφικό-ερευνητικό «Μπαρμπαρός» στα δυτικά της Κύπρου, στα όρια δηλαδή της κυπριακής ΑΟΖ με την ελληνική υφαλοκρηπίδα
Κλιμάκωση των προκλήσεων μέσα στο καλοκαίρι δρομολογεί η Αγκυρα - βλέποντας ότι μένει εκτός ενεργειακού παιχνιδιού στην Ανατολική Μεσόγειο - με την πραγματοποίηση ερευνών, σύμφωνα με πληροφορίες, εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και μάλιστα σε μια περιοχή που ανέκαθεν επιχειρεί να «γκριζάρει», δηλαδή στο τμήμα μεταξύ Ρόδου, Καστελλόριζου και Καρπάθου.
Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες η Τουρκία δεν έχει επιχειρήσει να πραγματοποιήσει έρευνα σε μια θαλάσσια περιοχή εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας που όμως ισχυρίζεται πως είναι τουρκική. Η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας των δύο χωρών είναι άλλωστε ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα τριβής μας με την Τουρκία και αυτό που μας έφερε τρεις φορές στα όρια της πολεμικής σύγκρουσης, το 1974, το 1976 και το 1987. Σε περίπτωση λοιπόν που η ηγεσία της γείτονος αποφασίσει να υλοποιήσει κάτι τέτοιο θα πρόκειται για τη μεγαλύτερη τουρκική πρόκληση από την εποχή των Ιμίων και μετά. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ερευνητικό σκάφος που πιθανολογείται ότι θα αναλάβει αυτή την αποστολή είναι το «Oruc Reis».
Σημειώνεται ότι τον περασμένο Οκτώβριο η Τουρκία είχε στείλει το σεισμογραφικό-ερευνητικό «Μπαρμπαρός» στα δυτικά της Κύπρου, στα όρια δηλαδή της κυπριακής ΑΟΖ με την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Η πρόκληση βέβαια δεν είχε μείνει αναπάντητη από την ελληνική πλευρά: είχε σταλεί αμέσως μία ελληνική φρεγάτα στην περιοχή ώστε να αποτραπεί κάθε απόπειρα του τουρκικού σκάφους να κάνει έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Από τότε μάλιστα οι επιτελείς του ελληνικού «Πενταγώνου» είχαν αρχίσει να επεξεργάζονται σενάρια και τρόπους αντίδρασης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στην περίπτωση που οι Τούρκοι προχωρήσουν σε κλιμάκωση επιχειρώντας έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Σύμφωνα με πληροφορίες ο σχεδιασμός αυτός υπάρχει και όποτε απαιτείται ανανεώνεται υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων.
Παραβιάσεις
Την ίδια ώρα, όλο και πιο συχνή είναι το τελευταίο διάστημα η προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο με τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV's). Την περασμένη Τρίτη - για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα μόλις τεσσάρων ημερών - ένα τουρκικό UAV (τύπου ΑΝΚΑ) συμμετείχε στην τουρκική πτητική δραστηριότητα στο Αιγαίο. Προχώρησε δηλαδή σε παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών. Είχε προηγηθεί τη Μεγάλη Παρασκευή η εμφάνιση ενός ακόμη τουρκικού UAV (τύπου Bayraktar) που έκανε και αυτό παράβαση στο FIR Αθηνών στην περιοχή ανατολικά της Λήμνου. Αλλη μία παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας από τουρκικό UAV είχε μάλιστα καταγραφεί από το ΓΕΕΘΑ και στις 19 Μαρτίου.
Από τα παραπάνω στοιχεία είναι φανερό ότι η Αγκυρα έχει αποφασίσει να συνεχίσει τις προκλήσεις της στο Αιγαίο βγάζοντας από τη φαρέτρα της ένα σύγχρονο όπλο, όπως είναι τα UAV's, δικής της μάλιστα κατασκευής. Και το κυριότερο είναι ότι η Τουρκία προχωράει σε αυτές οι παραβάσεις χωρίς να σπαταλάει χρήματα για καύσιμα, όπως συμβαίνει με τα μαχητικά της. Υπολογίζεται ότι η Τουρκία διαθέτει περισσότερα από 80 UAV's, αρκετά από τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί και στις επιχειρήσεις στο Αφρίν της Συρίας.
Σε όλες τις περιπτώσεις, πάντως, που τουρκικά UAV's εμφανίζονται στο Αιγαίο και προχωρούν σε παραβάσεις η διαδικασία αναγνώρισης και αναχαίτισής τους είναι πάγια: γίνεται από τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Και όπως επισημαίνουν πηγές του ΓΕΕΘΑ, «αυτή η πρακτική δεν διαφέρει από τη διεθνή. Η αεράμυνα κάθε χώρας λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο. Αν εντοπιστεί ξένο αεροσκάφος ή άλλο ιπτάμενο αντικείμενο να προσεγγίζει τον Εθνικό Εναέριο Χώρο σπεύδουν μαχητικά για να το αναγνωρίσουν και να το αναχαιτίσουν».
Προβληματισμός
Προ μηνών εξάλλου, σε εκδήλωση της Πολεμικής Αεροπορίας, ο τότε αρχηγός ΓΕΑ και νυν αρχηγός ΓΕΕΘΑ πτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου είχε ερωτηθεί τι κάνει η Πολεμική Αεροπορία για τα τουρκικά UAV's που έχουν αρχίσει να εμφανίζονται στο Αιγαίο. Το μήνυμα που είχε στείλει στην Αγκυρα ήταν πως θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα με ό,τι έχουμε στη διάθεσή μας, με τα υπάρχοντα μέσα και με βάση τους θεσμοθετημένους κανόνες.
Πάντως, αυτό που φαίνεται να προβληματίζει περισσότερο τους επιτελείς του ελληνικού «Πενταγώνου» είναι ότι η Τουρκία έχει πλέον στο οπλοστάσιο ένα σύγχρονο όπλο, τα UAV's, τα οποία μπορεί να χρησιμοποιεί για διαφορετικές αποστολές (επιτήρηση, αναγνώριση, επίθεση).
Κλιμάκωση των προκλήσεων μέσα στο καλοκαίρι δρομολογεί η Αγκυρα - βλέποντας ότι μένει εκτός ενεργειακού παιχνιδιού στην Ανατολική Μεσόγειο - με την πραγματοποίηση ερευνών, σύμφωνα με πληροφορίες, εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και μάλιστα σε μια περιοχή που ανέκαθεν επιχειρεί να «γκριζάρει», δηλαδή στο τμήμα μεταξύ Ρόδου, Καστελλόριζου και Καρπάθου.
Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες η Τουρκία δεν έχει επιχειρήσει να πραγματοποιήσει έρευνα σε μια θαλάσσια περιοχή εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας που όμως ισχυρίζεται πως είναι τουρκική. Η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας των δύο χωρών είναι άλλωστε ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα τριβής μας με την Τουρκία και αυτό που μας έφερε τρεις φορές στα όρια της πολεμικής σύγκρουσης, το 1974, το 1976 και το 1987. Σε περίπτωση λοιπόν που η ηγεσία της γείτονος αποφασίσει να υλοποιήσει κάτι τέτοιο θα πρόκειται για τη μεγαλύτερη τουρκική πρόκληση από την εποχή των Ιμίων και μετά. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ερευνητικό σκάφος που πιθανολογείται ότι θα αναλάβει αυτή την αποστολή είναι το «Oruc Reis».
Σημειώνεται ότι τον περασμένο Οκτώβριο η Τουρκία είχε στείλει το σεισμογραφικό-ερευνητικό «Μπαρμπαρός» στα δυτικά της Κύπρου, στα όρια δηλαδή της κυπριακής ΑΟΖ με την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Η πρόκληση βέβαια δεν είχε μείνει αναπάντητη από την ελληνική πλευρά: είχε σταλεί αμέσως μία ελληνική φρεγάτα στην περιοχή ώστε να αποτραπεί κάθε απόπειρα του τουρκικού σκάφους να κάνει έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Από τότε μάλιστα οι επιτελείς του ελληνικού «Πενταγώνου» είχαν αρχίσει να επεξεργάζονται σενάρια και τρόπους αντίδρασης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στην περίπτωση που οι Τούρκοι προχωρήσουν σε κλιμάκωση επιχειρώντας έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Σύμφωνα με πληροφορίες ο σχεδιασμός αυτός υπάρχει και όποτε απαιτείται ανανεώνεται υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων.
Παραβιάσεις
Την ίδια ώρα, όλο και πιο συχνή είναι το τελευταίο διάστημα η προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο με τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV's). Την περασμένη Τρίτη - για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα μόλις τεσσάρων ημερών - ένα τουρκικό UAV (τύπου ΑΝΚΑ) συμμετείχε στην τουρκική πτητική δραστηριότητα στο Αιγαίο. Προχώρησε δηλαδή σε παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών. Είχε προηγηθεί τη Μεγάλη Παρασκευή η εμφάνιση ενός ακόμη τουρκικού UAV (τύπου Bayraktar) που έκανε και αυτό παράβαση στο FIR Αθηνών στην περιοχή ανατολικά της Λήμνου. Αλλη μία παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας από τουρκικό UAV είχε μάλιστα καταγραφεί από το ΓΕΕΘΑ και στις 19 Μαρτίου.
Από τα παραπάνω στοιχεία είναι φανερό ότι η Αγκυρα έχει αποφασίσει να συνεχίσει τις προκλήσεις της στο Αιγαίο βγάζοντας από τη φαρέτρα της ένα σύγχρονο όπλο, όπως είναι τα UAV's, δικής της μάλιστα κατασκευής. Και το κυριότερο είναι ότι η Τουρκία προχωράει σε αυτές οι παραβάσεις χωρίς να σπαταλάει χρήματα για καύσιμα, όπως συμβαίνει με τα μαχητικά της. Υπολογίζεται ότι η Τουρκία διαθέτει περισσότερα από 80 UAV's, αρκετά από τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί και στις επιχειρήσεις στο Αφρίν της Συρίας.
Σε όλες τις περιπτώσεις, πάντως, που τουρκικά UAV's εμφανίζονται στο Αιγαίο και προχωρούν σε παραβάσεις η διαδικασία αναγνώρισης και αναχαίτισής τους είναι πάγια: γίνεται από τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Και όπως επισημαίνουν πηγές του ΓΕΕΘΑ, «αυτή η πρακτική δεν διαφέρει από τη διεθνή. Η αεράμυνα κάθε χώρας λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο. Αν εντοπιστεί ξένο αεροσκάφος ή άλλο ιπτάμενο αντικείμενο να προσεγγίζει τον Εθνικό Εναέριο Χώρο σπεύδουν μαχητικά για να το αναγνωρίσουν και να το αναχαιτίσουν».
Προβληματισμός
Προ μηνών εξάλλου, σε εκδήλωση της Πολεμικής Αεροπορίας, ο τότε αρχηγός ΓΕΑ και νυν αρχηγός ΓΕΕΘΑ πτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου είχε ερωτηθεί τι κάνει η Πολεμική Αεροπορία για τα τουρκικά UAV's που έχουν αρχίσει να εμφανίζονται στο Αιγαίο. Το μήνυμα που είχε στείλει στην Αγκυρα ήταν πως θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα με ό,τι έχουμε στη διάθεσή μας, με τα υπάρχοντα μέσα και με βάση τους θεσμοθετημένους κανόνες.
Πάντως, αυτό που φαίνεται να προβληματίζει περισσότερο τους επιτελείς του ελληνικού «Πενταγώνου» είναι ότι η Τουρκία έχει πλέον στο οπλοστάσιο ένα σύγχρονο όπλο, τα UAV's, τα οποία μπορεί να χρησιμοποιεί για διαφορετικές αποστολές (επιτήρηση, αναγνώριση, επίθεση).