Τέλος στο «χαρτοβασίλειο» των αποδείξεων βάζει
τελικά και για φέτος το υπουργείο Οικονομικών, ενώ οι αποδείξεις που
έχουν συλλέξει μέχρι σήμερα οι φορολογούμενοι είναι χωρίς «αντίκρισμα».
Ειδικότερα, ούτε φέτος οι φορολογούμενοι έχουν τη νομική υποχρέωση να κρατήσουν τις αποδείξεις, όπως και το 2015, για να «κερδίσουν» την έκπτωση φόρου κατά την υποβολή των φορολογικών τους δηλώσεων το 2017.
Άλλωστε, όπως επεσήμανε χθες, μεταξύ άλλων, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, μιλώντας στον ΑΝΤ1, η ισχύουσα νομοθεσία δεν προβλέπει τη σύνδεση της έκπτωσης φόρου που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο εισοδήματος για τους μισθωτούς και συνταξιούχους με τις αποδείξεις δαπανών, όπως συνέβαινε έως το 2014.
Από τη χρήση 2015 και για τη χρήση 2016, η έκπτωση φόρου ισχύει ανεξάρτητα από τη συγκέντρωση και διαφύλαξη αποδείξεων.
Θα πρέπει, ωστόσο, να αναφερθεί ότι ο κ. Αλεξιάδης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο από φέτος, για έναν ή δύο μήνες, να ισχύσει το μέτρο των αποδείξεων με πλαστικό χρήμα, καθώς δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «αφήνουμε ανοιχτό το εάν από ένα διάστημα και μετά, από 1η Νοεμβρίου, από 1η Δεκεμβρίου θα ισχύσουν και για το 2016 αποδείξεις μέσω πλαστικού χρήματος ή θα πάμε από 1η Ιανουαρίου 2017».
Υπενθυμίζεται ότι με βάση το σχέδιο για το πλαστικό χρήμα, το οποίο βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας του, καθώς αμέσως μετά την έλευση των δανειστών στην Αθήνα, την επόμενη εβδομάδα, εν όψει της έναρξης των συζητήσεων για τη δεύτερη αξιολόγηση, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, το αφορολόγητο όριο για μισθωτούς και συνταξιούχους θα χτίζεται με βάση τις δαπάνες που έχουν πραγματοποιήσει με τη χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών.
Συγκεκριμένα, δε, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», οι δαπάνες που πρέπει να δικαιολογούνται με πλαστικό χρήμα για να χτιστεί το αφορολόγητο θα πρέπει, ως ποσοστό εισοδήματος, να είναι:
* 10% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ
* 15% για εισόδημα από 10.001 ευρώ έως 20.000 ευρώ
* 20% για εισόδημα από 20.001 ευρώ έως 40.000 ευρώ
* 30% για εισόδημα από 40.001 ευρώ και πάνω.
Εκτός όμως από το «σίριαλ» των αποδείξεων, ο κ. Αλεξιάδης τόνισε εν όψει της διάθεσης από τις 15 Οκτωβρίου του νέου ακριβότερου πετρελαίου θέρμανσης ότι το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει βελτιώσεις στο επίδομα θέρμανσης, οι οποίες όμως θα οριστικοποιηθούν μετά την επιστροφή του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου από την Ουάσιγκτον, όπου μετέχει στη σύνοδο του ΔΝΤ.
Αναφερόμενος δε στο «καυτό» θέμα των κατασχέσεων ξεκαθάρισε ότι «δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει κατάσχεση α’ κατοικίας για χρέη προς το Δημόσιο», ενώ αναφέρθηκε και στον ΕΝΦΙΑ διευκρινίζοντας ότι θα αντικατασταθεί με έναν πιο δίκαιο φόρο και θα στηρίζεται σε ένα νέο σύστημα εμπορικών αξιών.
Όσον αφορά το περιουσιολόγιο υπογράμμισε ότι θα πρόκειται για καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων και «δεν υπάρχει περίπτωση μετά από αυτό να βάλουμε φόρο στο σύνολο της περιουσίας».
Τα νέα τέλη
Για τα νέα τέλη κυκλοφορίας του 2017 επεσήμανε ότι θα είναι πιο δίκαια και πιο αναλογικά σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, προσθέτοντας ότι στόχος είναι να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα τα παλιά αυτοκίνητα.
Το νέο καθεστώς των τελών πάντως έχει ήδη μπει στο «μικροσκόπιο» των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου καθώς, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», η όλη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Οκτωβρίου, αφού τον Νοέμβριο θα πρέπει να εκδοθούν τα σχετικά ειδοποιητήρια για να πληρωθούν μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου.
Συγκεκριμένα τα στελέχη του υπουργείου επιχειρούν να λύσουν τον «γρίφο» ώστε να αυξηθούν τα τέλη για τους έχοντες ακριβά Ι.Χ., ανεξαρτήτως κυβισμού, να μειωθούν για τα μεγάλου κυβισμού άνω όμως των 15 ετών, αλλά και γι’ αυτά που ανήκουν στη μεσαία κατηγορία.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται όπως το νέο σύστημα είναι διττό, δηλαδή όποιος έχει αυτοκίνητο με ημερομηνία κυκλοφορίας προγενέστερη του 2007 να πληρώνει τέλη με βάση τον κυβισμό, ενώ όποιος έχει αυτοκίνητο με ημερομηνία κυκλοφορίας μεταγενέστερη του 2007 και όχι μετά τον Νοέμβριο του 2010, όπως ισχύει σήμερα, να πληρώνει με βάση τις εκπομπές αερίων ρύπων.
Η συγκεκριμένη όμως «εξίσωση» αναμένεται να προκαλέσει επιβαρύνσεις στους οδηγούς των παλαιών αυτοκινήτων μικρού και μεσαίου κυβισμού και ενδεχομένως ελαφρύνσεις για παλαιά οχήματα πολύ μεγάλου κυβισμού, που σήμερα πληρώνουν και υψηλά τέλη αλλά και φόρο πολυτελούς διαβίωσης.
Ειδικότερα, ούτε φέτος οι φορολογούμενοι έχουν τη νομική υποχρέωση να κρατήσουν τις αποδείξεις, όπως και το 2015, για να «κερδίσουν» την έκπτωση φόρου κατά την υποβολή των φορολογικών τους δηλώσεων το 2017.
Άλλωστε, όπως επεσήμανε χθες, μεταξύ άλλων, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, μιλώντας στον ΑΝΤ1, η ισχύουσα νομοθεσία δεν προβλέπει τη σύνδεση της έκπτωσης φόρου που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο εισοδήματος για τους μισθωτούς και συνταξιούχους με τις αποδείξεις δαπανών, όπως συνέβαινε έως το 2014.
Από τη χρήση 2015 και για τη χρήση 2016, η έκπτωση φόρου ισχύει ανεξάρτητα από τη συγκέντρωση και διαφύλαξη αποδείξεων.
Θα πρέπει, ωστόσο, να αναφερθεί ότι ο κ. Αλεξιάδης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο από φέτος, για έναν ή δύο μήνες, να ισχύσει το μέτρο των αποδείξεων με πλαστικό χρήμα, καθώς δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «αφήνουμε ανοιχτό το εάν από ένα διάστημα και μετά, από 1η Νοεμβρίου, από 1η Δεκεμβρίου θα ισχύσουν και για το 2016 αποδείξεις μέσω πλαστικού χρήματος ή θα πάμε από 1η Ιανουαρίου 2017».
Υπενθυμίζεται ότι με βάση το σχέδιο για το πλαστικό χρήμα, το οποίο βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας του, καθώς αμέσως μετά την έλευση των δανειστών στην Αθήνα, την επόμενη εβδομάδα, εν όψει της έναρξης των συζητήσεων για τη δεύτερη αξιολόγηση, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, το αφορολόγητο όριο για μισθωτούς και συνταξιούχους θα χτίζεται με βάση τις δαπάνες που έχουν πραγματοποιήσει με τη χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών.
Συγκεκριμένα, δε, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», οι δαπάνες που πρέπει να δικαιολογούνται με πλαστικό χρήμα για να χτιστεί το αφορολόγητο θα πρέπει, ως ποσοστό εισοδήματος, να είναι:
* 10% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ
* 15% για εισόδημα από 10.001 ευρώ έως 20.000 ευρώ
* 20% για εισόδημα από 20.001 ευρώ έως 40.000 ευρώ
* 30% για εισόδημα από 40.001 ευρώ και πάνω.
Εκτός όμως από το «σίριαλ» των αποδείξεων, ο κ. Αλεξιάδης τόνισε εν όψει της διάθεσης από τις 15 Οκτωβρίου του νέου ακριβότερου πετρελαίου θέρμανσης ότι το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει βελτιώσεις στο επίδομα θέρμανσης, οι οποίες όμως θα οριστικοποιηθούν μετά την επιστροφή του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου από την Ουάσιγκτον, όπου μετέχει στη σύνοδο του ΔΝΤ.
Αναφερόμενος δε στο «καυτό» θέμα των κατασχέσεων ξεκαθάρισε ότι «δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει κατάσχεση α’ κατοικίας για χρέη προς το Δημόσιο», ενώ αναφέρθηκε και στον ΕΝΦΙΑ διευκρινίζοντας ότι θα αντικατασταθεί με έναν πιο δίκαιο φόρο και θα στηρίζεται σε ένα νέο σύστημα εμπορικών αξιών.
Όσον αφορά το περιουσιολόγιο υπογράμμισε ότι θα πρόκειται για καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων και «δεν υπάρχει περίπτωση μετά από αυτό να βάλουμε φόρο στο σύνολο της περιουσίας».
Τα νέα τέλη
Για τα νέα τέλη κυκλοφορίας του 2017 επεσήμανε ότι θα είναι πιο δίκαια και πιο αναλογικά σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, προσθέτοντας ότι στόχος είναι να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα τα παλιά αυτοκίνητα.
Το νέο καθεστώς των τελών πάντως έχει ήδη μπει στο «μικροσκόπιο» των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου καθώς, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», η όλη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Οκτωβρίου, αφού τον Νοέμβριο θα πρέπει να εκδοθούν τα σχετικά ειδοποιητήρια για να πληρωθούν μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου.
Συγκεκριμένα τα στελέχη του υπουργείου επιχειρούν να λύσουν τον «γρίφο» ώστε να αυξηθούν τα τέλη για τους έχοντες ακριβά Ι.Χ., ανεξαρτήτως κυβισμού, να μειωθούν για τα μεγάλου κυβισμού άνω όμως των 15 ετών, αλλά και γι’ αυτά που ανήκουν στη μεσαία κατηγορία.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται όπως το νέο σύστημα είναι διττό, δηλαδή όποιος έχει αυτοκίνητο με ημερομηνία κυκλοφορίας προγενέστερη του 2007 να πληρώνει τέλη με βάση τον κυβισμό, ενώ όποιος έχει αυτοκίνητο με ημερομηνία κυκλοφορίας μεταγενέστερη του 2007 και όχι μετά τον Νοέμβριο του 2010, όπως ισχύει σήμερα, να πληρώνει με βάση τις εκπομπές αερίων ρύπων.
Η συγκεκριμένη όμως «εξίσωση» αναμένεται να προκαλέσει επιβαρύνσεις στους οδηγούς των παλαιών αυτοκινήτων μικρού και μεσαίου κυβισμού και ενδεχομένως ελαφρύνσεις για παλαιά οχήματα πολύ μεγάλου κυβισμού, που σήμερα πληρώνουν και υψηλά τέλη αλλά και φόρο πολυτελούς διαβίωσης.